søndag 10. februar 2013

Nygammelt Islender design


Nytt strikkedesign på gang. Jeg har lenge hatt planer om å lage et strikkekit på den klassiske norske islenderen, Ugly Children kom meg i forkjøpet, men det er vel tegn på at det ligger i "luften".
Denne gangen har jeg funnet på noe veldig lurt. Ermene strikkes ovenfra og ned og da slipper man å sy, noe som mange synes er vanskelig å få pent og man kan strikke på ermene som man gjorde i gamle dager for å forlenge et plaggets levetid. Jeg er så glad i disse gamle modellene. Pippitrøya vår (kan kjøpes som kit eller oppskrift i nettbutikken) har røtter helt i fra 1700-tallet. Snakk om levedyktig design. Funksjonelt og praktisk i bruk.Men tro nå for all del ikke at det er lett å lage oppskrifter selv om man tar utgangspunkt i noe tradisjonelt. Mye arbeid og beregninger ligger bak. Rene ingeniørkunsten. Telle, telle og ruteark.
Det neste jeg har lyst til å lage er en fiskertrøye i fransk stil, mørkblå og hvitstripet. Eller helt mørkblå med et rødt anker? Og en knallgul jentejakke. Jeg kjeder meg i hvertfall ikke.


1 kommentar:

  1. Beautiful, you are a good exepert!
    BYE,BYE from Conegliano(near Venice)
    Mariangela

    SvarSlett