lørdag 14. mai 2011

DIY Kleshengere med rose



  Gjesterommet vårt i Son hadde en stygg, svart, plastreklamekleshenger hengende på veggen. Ikke særlig vakkert. Jeg fant et par trekleshengere som jeg frisket opp med hekletrekk og roser. Jeg synes det ble nydelig. Ikke lett å få tak i egnede kleshengere, men heldigvis hadde forrige eier av huset hengt igjen et par stykker. Oppskriften kommer lenger ned på siden.

Sist jeg var hos søstrene Grene kjøpte jeg disse tre eskene fordi jeg syntes de var så fine i fargene og prisen var god. Og nå skjønner jeg hva folk har i disse eskene sine, alt smårotet som flyter i et hjem, duppeditter som andre har dratt inn i huset og som jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av. Så hvis det er noen av min familie eller  mine venner som savner duppedittene sine, ta en titt i en av eskene kanskje de ligger der.

Oppskrift kleshengere:
Du trenger gammeldagse kleshengere, helst dem som du kan skru ut kroken på. Hvis ikke det går, må du hekle to deler som du syr i sammen på midten.
Jeg brukte ullgarn, men bomull eller akryl går like bra.
Legg opp 14 luftm. på nål nr. 3.5 og sett sammen til en ring. Hekl fastm. rundt og rundt (jeg syr aldri mer enn jeg må, hater nemlig montering) til stykket er passe langt. Trekk det på kleshengeren og sy igjen endene, evnt. på midten hvis du må hekle to deler.
Rose:
Hekl 4 luftm. på nål nr. 3.5, sett sammen til en ring.
1. omg. 6 fm. i ringen
2. omg. 6 lm. hopp over 1 fm, 1 fm i neste fm. Gjenta i alt 3 ganger
3 omg. 1 fm, 1 lm, 6 staver, 1 fm, 1 lm, i første bur. Gjenta i alt 3 ganger.
4 omg. start med 1 fm midt i buen på den 1. omg, slik at bladene blir liggende forskjøvet utenpå hverandre. Hekl 10 lm, hopp over 1 fm fra første omg, 1 fm i neste fm, gjenta i alt 3 ganger.
5 omg: 1 fm, l lm, 10 staver, 1 lm, 1 fm, gjenta ialt 3 ganger.
Vips, du har heklet en nydelig rose som kan brukes til pynt på det meste.

3 kommentarer:

  1. Jeg har alltid synes disse kleshengerene er sjarmerende fordi jeg husker godt at bestemor hadde disse i kleskapet sitt. Jeg husker til og med hvilken fargesammensetninger de hadde og hvordan de så ut. Kanskje jeg en gang lager noen, fint du legger ut oppskrift. :))

    SvarSlett
  2. Tak for din kommentar og svar på mit spørgsmål ang. elefantvesten, som du skrev på min blog - det forsvandt desværre, da blogger gik ned. Jeg har forgæves forsøgt at finde elefantvesten på din hjemmeside, men der er fejl på siderne - jeg kan i hvert fald ikke komme ind på dem. Vil du skrive til mig, når det bliver muligt? Hvad angår forhandlere i DK - tænker du så garnbutikker (strik selv) eller børnetøjsbutikker?

    KH
    Anna/LaRaLiL

    SvarSlett
  3. Elsker slike kleshengere. Skal jammen hekle sånn når jeg finner en sånn kleshenger som er gammel. :)

    SvarSlett