fredag 5. mars 2010

Sko til begjær og forundring


Snabelsko fra 1300 tallet.Det var høyeste mote blant adel og bedrestilte. Snabelen kunne bli så lang at den måtte festes til leggen med en kjetting. Merkelig skomote er ikke noe nytt.

Alexander McQueens armadillosko av 2010. Mon tro hva tanken er bak dette?


Ops!!! Kan det bli mer stilett uten krykker eller gåstol?

Dette er for meg den optimale danse/selskapsko. Jeg har/har hatt utallige varianter av denne typen sko igjennom livet. På min smale fot sitter den som et skudd, og er fantiastisk å danse i. Personlig synes jeg denne typen sko er det vakreste som noen gang er skapt. Så sitt lys under Bell epoke på begynnelsen av 1900-tallet.




1700-tallet skal man heller ikke kimse av, vakkert? Danske Ilse Jacobsen lagde noen liknende for noen år siden. Jeg har et par i rosa thaisilke med perler og paljetter som jeg har brukt en gang, men de gjør seg godt som pynt.
Sko har alltid vært min pasjon, men å finne noe som er godt å gå i og ser pent/kult ut er ikke lett.
Jeg har relativt smal fot, så "fotform" blir for brede for meg. Har registrert at i år er det sinnsyke plattåsko som gjelder. Hvordan skal moderne kvinner kunne passe barn og løpe til bussen i noe sånt? Hadde en gråtende elev i forrige uke som måtte ringe pappa fordi hun hadde vrikket foten i sine nye platå/kilehelsko, og hun ville at pappa skulle hente henne, men kjære venn, sa jeg da, du må ha dine Converse i veska, for sikkerhetskyd!



2 kommentarer:

  1. hihi ja, conversene bør alltid være på plass spør du meg da ;-)

    SvarSlett
  2. Hei!
    Moteverden er litt rar, ja, noen ganger; da er det godt at moten skifter fort...:D
    Må si meg enig med favorittskoene dine: har samme problem som deg: smale føtter :)
    En trenger gjerne litt skohjelp som innlagt ballanse!;D (støtte foran, bak og under!)hehe
    brito

    SvarSlett