mandag 27. desember 2010

Jeg elsker miss Marpel

Her er Joan Hickson som miss Marpel. Hun er god, men favoritten min er Geraldine Mc Ewan som du ser på bildet under. Hun er den optimale Jane Marpel etter min mening.


Agatha Christie er både reaksjonær, konservativ og stigmatiserende, men jeg elsker hennes romaner og noveller. De slemme får sin straff og rettferdigheten seirer i det britiske klassesamfunnet. Jeg elsker kulissene, de engelske hagene, husene, møblene, bilene, klærne og det er den beste virkelighetsflukt jeg kan tenke meg. Nå har jeg hygget meg to kvelder på rad med den skarpe missen som mistet sin kjæreste under 1. verdenskrig. Det var derfor hun ikke ble frue, men en oppvakt og klok gammel jomfru.

2 kommentarer:

  1. Da kjenner du kanskje til historien om at A.Chr veddet at hun kunne skrive en historie der ingen ville klare å løse mysteriet om hvem som var morderen ved å utelate ett eneste ORD? Hun vant..
    Mayen

    SvarSlett
  2. Å, ja! Jeg elsker Miss Marple!
    Har dessverre gått glipp av begge to de siste dagene... Håper det kommer flere!

    SvarSlett