lørdag 27. februar 2010

Marimekko - mote og design


Annika Rimala, 1965
Annika Rimala. 1967


Annika Rimala, 1966

Maija Isola, Unikko 1964




Jacqueline Kennedy i en Marimekkomodell, 1960
Kunstindustrimuseet i Oslo har en retrospektiv utstilling av Marimekkos design. Marimekko ble etablert i 1951, og hadde en meget vellykket relansering i 1991. Det var det jeg visste, 50-talls modellene er unike, altså vi som er født i det tiåret. Utstillingen varer til 09.05.10. Se mer på www.nasjonalmuseet.no
Jeg husker godt mitt første møte med Marimekko og ikke minst Plussenteret i Fredrikstad. Det var en så skjellsettende opplevelse for meg, at jeg bestemte meg i en alder av 16 år, at jeg skulle bli designer, koste hva det koste ville. Det startet på kjole- og draktsøm og endte på Kunst-og håndverkskolen, linje for klær og kostyme. Siste ord er ikke skrevet i den anledning. Jeg har fortsatt stooore planer. Til uka bærer det til Sandic Fabric Fair i Borås med datter og datterdatter. Kanskje juleønsket om en etisk konfeksjonsfabrikk går i oppfyllelse?



2 kommentarer:

  1. Jeg skal desværre nylig til Norge i juli ellers kunne udstillingen være et oplagt besøg.Hav en hyggelig søndag.
    Knus

    SvarSlett
  2. Hei mamma Brown! Den utstillingen var morsom å være på for liten og stor. Datteren på 12 fant seg en gladfarget topp som hun kunngjorde at hun ønsket seg til neste bursdag.Jeg har sørget for at ikke bare datteren min men også hennes venninner kjenner til Marimekko og det er moro når mammaen til datterens venninne forteller at jenta deres peker ut Marimekkomønstre og nøyaktig vet hva de heter :)Min misjon er vellykket når jeg hører sånt :)) Stoffer som blir brukt som veggpryd er bare helt fantastisk og kommer virkelig til sin rett på en stor hvit og høy vegg i en trappegang eller andre rom som trenger litt farge.Så spennende prosjekt du holder på med?
    Regner med at vi får høre mer om dette etterhvert..Ha en fortsatt fin søndag :))Klem fra Kardemomme

    SvarSlett