torsdag 5. august 2010

DIY Leksjon nr. 3


Leksjon nr. 3 i mitt lille DIY lappeteppekurs. Nå skal lappene syes sammen med 1 cm. sømrom.
De fleste symaskiner har merker på stingplaten som man kan følge. Du kan også bruke en fotbredde. Det viktige er at du er nøyaktig og konsekvent. Sy sammen remser på 6 lapper.

Press alle sømmene fra hverandre. Pressing/stryking er viktig for et fint resultat. "Det ordner seg i pressen " sa sydama da hun hadde satt venstre erme i høyre ermehull.

Legg remsene på gulv eller bord etterhvert som du syr dem ferdige. Da ser du hva du holder på med, slik at du ikker stokker om på dem.


Så skal remsene syes sammen. Prøv å få lappene så nøyaktig som mulig over hverandre. Bruk gjerne knappenåler. Blir det litt unøyaktig så blås i det. Det er jo håndlaget!



Press igjen sømmene fra hverandre og nå er lappeteppet ditt snart ferdig. Neste og siste leksjon kommer
kanskje i morgen. Til den trenger du et stykke fleece som er like stort som teppet du har sydd.
Ikke så veldig vanskelig, vel, men ikke si det til noen.........



2 kommentarer:

  1. Nydelige farger!!!!! Jeg får sette i gang med mitt lappeteppe i morgen!!! Må bare stryke stoffene etter at jeg vasket dem først, og så er jeg klar. Det med fleece var jo spennende!!!! Gleder meg til neste leksjon!!! Hjertedama/ Grethe

    SvarSlett
  2. Følger spent med! :)
    Må begynne å spare meg opp en hel del forskjellige stoffer jeg nå.

    SvarSlett