mandag 27. april 2009


Kilde: http://www.clg.se/ og svensk Femina
Karin Larsson (1859 - 1928) - datidens stilikon. Karin har lenge stått i skyggen av sin mann, maleren Carl Larsson, men i den senere tid har man blitt klar over hennes betydning for skandinavisk stil og enkelhet. Hun var utdannet ved kunstakademiet og hadde bodd i nærheten av Paris. Karin og Carl overtok en gård i Sundborn og Karin satte sitt personlige preg på alle rom. Hun ville ha lys, luft og enkelhet og var radikal i forhold til 1880-åras mørke og tunge plysj interiører. Hun designet også møbler, tekstiler til hjemmet og klær til seg selv og barna. Hun nektet å gå med korsett og gikk helst i vide, behagelige kjoler.
Hadde hun levet idag, hadde hun sikkert vært en super interiørblogger.

5 kommentarer:

  1. Jeg må nesten le her jeg sitter! Hver gang du poster et nytt innlegg handler det om noen av mine favoritter her i verden! Jeg har vært en STOR fan av Carl Larson og han var den alle første kunstneren jeg kunne navnet på og kjøpte bilder av! Jeg har også flere av bøkene som handler om hans liv. Han malte jo disse idylliske familiebildene og etterhvert ble det jo kjent at han var manisk depressiv og slett ingen idyllisk familiefar i virkeligheten.
    Skulle gjerne vært på Sundborn en gang men jeg har en bok med en del fotografier derfra..
    Etter at vi flyttet hit har vi måttet sette en haug med pappesker fulle av bøker på loftet og jeg kjenner at jeg savner en del av dem. Akkurat nå fikk jeg lyst til å bla i dem..
    Jeg har ikke fått svar fra Katvig men min svigerinne som forhandler Katvig fortalte at Katvig egentlig har kopiert et 70-talls stoff og så tatt patent på dette. Hun mente at det var dette stoffet jeg har funnet på loppemarkedet. Stoffet jeg fant var av solid bomull og solbleket på deler av det så det er tydelig at det har hengt oppe en god stund. Kanskje hun har rett. I tilfelle kan jo dette være et brennbart tema..Er spent på svar derfra! :)

    SvarSlett
  2. Hei du..
    Nå fikk jeg svar fra Katvig og min svigerinne hadde helt rett! Det jeg har funnet er stoffet som Katvig lot seg inspirere av..
    Hmmm!! Jeg vil kalle det kopiering jeg da! Det er jo nøyaktig det samme mønsteret..
    Tror faktisk jeg leste en gang at det hele startet med et stoff de hadde funnet på loftet
    og ble inspirert av..Dermed er jo mitt stoff originalt på si egen spesielle måte :) Ha en fin dag videre :)

    SvarSlett
  3. Så fin og inspirerende blogg! Hege

    SvarSlett
  4. Carl Larssons hjem er da det mest fantastiske jeg ved.
    Jeg elsker stilen....

    Karen

    SvarSlett