mandag 2. august 2010

Give away og DIY, et lite lappekurs

Do it yourself. Mange der ute har nok lyst til å sy sitt eget lappeteppe. Tro meg, det er ikke vanskelig. Jeg har bestemt meg for å lage et lynkurs i lappesøm. Her er leksjon nr. 1:
For å lage et teppe som måler ferdig ca. 70 cm x 80 cm trenger du 42 lapper som måler 14 cm x 14 cm. Det er lurt å være veldig nøyaktig med klippingen og klippe så trårett du bare kan, da går det greit å sy lappene sammen. Jeg har brukt 13 ulike stoffer i lilla og turkise nyanser. Stoffene bør være av nogenlunde samme tykkelse og kvalitet og du bør forvaske alt, nytt som gammelt. Noen av stoffene har jeg klippet 3 lapper av og noen 4 lapper av og et par av stoffene var det bare nok til 2 lapper. Bruk det du har for hånden. Jeg synes det er fint å blande store og små mønstre og gjerne stoffer med ulikt uttrykk. Det skaper spenning i komposisjonen.




Viser er par varianter jeg har laget. Som du ser er det fargene og stoffene som avgjør hvordan uttrykk teppet skal få. Baksiden er av fleece, men det kommer jeg tilbake til i en senere leksjon.
Tør ikke love 100%, men skal prøve å legge ut neste leksjon i morgen.
Jeg minner samtidig om vår sommer give away, laaangt tilbake kan du se regler og vilkår.
Bli med da vel!



3 kommentarer:

  1. Glæder mig til næste lektion ;O)
    Hilsen Charlotte

    SvarSlett
  2. Jeg har planer omå sy et slikt teppe, så jeg takker for tipset!!!! har vært hos min mor og hentet stoffer fra 90-tallet!!! så da får jeg starte med og sende dem en runde i vaskemaskinen! Og stryke dem! hilsen Hjertedama/ Grethe

    SvarSlett
  3. Hei Søte du:)
    Så herlig at du liker bloggen min, super snille ord du la igjen hos meg
    *lykke*

    Jeg har nok ikke vært her inne hos deg før, så veldig glad for at du la igjen spor inne hos meg slik at jeg fant deg:)

    Elsker teppet ovenfor her..Herlige farger
    *ME LOVE*

    SvarSlett