lørdag 23. juli 2011

Du må ikke sove

Sorg og sinne. Dette er en fryktelig tid for oss, ikke bare for oss i Norge, men for  alle i demokratiske land som vil verne om menneskerettigheter og menneskeverd.
At det fortsatt er liv i det gamle facistspøkelset, som forakter alt det gode, er ikke til å fatte, det gufser kaldt fra en tid vi trodde var forbi. Jeg er rørt og takknemlig for all støtte vi har fått fra hele verden og ikke minst fra våre bloggevenner i Norden. Det varmer mer enn dere kan forestille dere. Vi er så få her i Norge, alle kjenner noen, en bror, en venn og ikke minst en elev. Jeg er lærer for den aktuelle aldresgruppen og jeg vet ennå ikke om vi har mistet noen av "våre" elever.
Jeg leste på bloggen til Karen Klarbæk at Kim Larsen har sunget inn "Til ungdommen" av Nordahl Grieg. Dette var nytt for meg. Et meget vakkert dikt som kan leses i sin helhet på min datters blogg
http://www.marieinwonderland.blogspot.com/
Nordahl Grieg 1902-1943 var antifacist og han ble skutt ned i 1943 da han var med på bombingen av Berlin på britisk side, men jeg advarer sterkt mot hevnaksjoner: Vold avler vold. Dette svineriet skal bekjempes med antivold og demokratiske virkemidler.

Jeg har funnet noen strofer fra et dikt som Arnulf Øverland skrev i 1937.  Diktet passer heldigvis ikke i dag, men denne advarselen mot negative krefter har dessverre noe å si oss fremdeles.

Du må ikke sove
 (Utdrag)

Du må ikke sitte trygt i ditt hjem
og si: Det er sørgelig, stakkars dem!
Du må ikke tåle så inderlig vel
den urett som ikke rammer deg selv!
Jeg roper med siste pust av min stemme:
Du har ikke lov til å gå der å glemme!

Tilgi dem ikke, de vet hva de gjør!
De puster på hatets og ondskapens glør!
De liker å drepe, de frydes ved jammer,
de ønsker å se vår verden i flammer!
De ønsker å drukne oss alle i blod!
Tror du det ikke? Du vet det jo!

Mine tanker går spesielt til alle som ha mistet sine kjære.

2 kommentarer:

  1. Nei man må ikke sove...

    Klem fra Inger

    SvarSlett
  2. Jeg hadde en sønn hjemme nå i et døgn... han var taus. Vanligvis kommer han etter meg for å prate. Nå fikk jeg beskjed om å tie stille. Sorg er grusomt vanskelig å takle. Jeg har opplevd litt av hvert, så jeg tidde. Nå så jeg at han hadde det vondt. Han er 2. nestleder i Unge Venstre og de skal ha sommerleir fra lørdag førstkommende. PST avgjør og jeg håper at de sier nei. Det var jo så lett å bare MEIE dem ned! Copycats... Så jeg sover IKKE godt før jeg får vite om han er trygg!

    SvarSlett